miercuri, 24 martie 2021

RECENZIE ~ ,,Gambitul damei” de Walter Tevis

RECENZIE

,,Gambitul damei” de Walter Tevis

Un roman puțin spus excepțional! Am savurat fiecare clipă petrecută în compania sa și, odată ce am văzut și serialul omonim (care respectă acțiunea din carte în procent de 90%), vă mărturisesc că mă număr printre cei care vor să învețe să joace șah! 🖤📖🎬♟

Nu ai cum să nu te lași ademenit în această lume unică a șahului plină de clipe tensionate, provocări fără seamăn, sacrificii de neignorat, dependențe terifiante și victorii răsunătoare. Și, mai ales când în centrul acestei lumi se află o tânără femeie, curiozitatea și interesul cresc imediat.

Singurătate, Luptă, Chemare

👩🏻‍🦰 Elizabeth Harmon, pe scurt Beth, este o tânără de origine americană ce se face remarcată prin inteligență, spontaneitate, curaj, adicții, pasiune și perseverență. Încă de când avea opt ani și-a dezvoltat capacitatea ieșită din comun de a juca șah (cum rar se întâmplă la acea vârstă) și, într-un timp foarte rapid, a ajuns să exceleze în acest domeniu dominat de bărbați. Totodată, contrar dificultăților și prejudecăților de care s-a lovit, aflăm că a reușit să obțină cel mai important titlu dintre toate, câștigând astfel pe veci respectul și admirația tuturor, însă la pachet urma să vină, din punctul meu de vedere, și necesitatea menținerii acestui statut care implică muncă și mai asiduă și renunțarea definitivă la vicii.

Pasiune, Obsesie, Noutate

♟Rămânând orfană la vârsta de 8 ani, Beth ajunge să locuiască la orfelinatul Methuen din Kentucky, acolo unde: se va împrieteni cu Jolene, o fată de culoare puțin mai mare decât ea; îngrijitorul, domnul Shaibel, o va învăța să joace șah (iar ea, perseverând, va deveni un mic geniu al acestui joc); și unde, din păcate, va deveni dependentă de ,,vitaminele” pe care profesorii le dădeau tuturor orfanilor. Timpul trece și, după un episod nefast, i se interzice să mai joace, asta până când va fi adoptată de familia Wheatley, soții Allston și Alma.

🏠 Astfel, odată ce și-a găsit locul în casa familiei din Lexington, care va deveni la scurt timp monoparentală din cauză că domnul Wheatley se stabilește cu ,,serviciul” în Denver, Beth începe să se adapteze la noua viață, mergând la școală și jucând din ce în ce mai mult șah.

Perseverență, Obstacole, Destin

🏆 Și, cum era din ce în ce mai uimitoare în acest domeniu, ajungând să iubească acest sport (poate chiar să devină o obsesie pentru ea), va ajunge să participe la numeroase campionate, mai mici apoi din ce în ce mai prestigioase. Implicit, va călători prin toată America și chiar și în afara granițelor (Mexic, Paris, Moscova) și va obține atât victorie după victorie, cât va și învăța să renunțe și să împartă podiumul. Totodată: cunoaște diverși jucători (cu unii leagă prietenii mai mult sau mai puțin productive) și are parte de numeroase momente atât plăcute, cât și opusul. Nu în ultimul rând, Beth trebuie să continuie să dea dovadă de profesionalism și implicare și mai mari dacă pe viitor vrea să își mențină statutul de Mare Maestru.

🌟 Câteva citate reprezentative:

,,Clipi și privi tavanul întunecat de deasupra sa, silindu-se să vizualizeze tabla de șah cu căsuțele sale verzi și albe. Apoi așeză piesele, fiecare pe căsuța ei: turn, cal, nebun, regina, regele și rândul de pioni din fața lor. Apoi mută pionul regelui de alb pe al patrulea rând și avansă cu cel negru. Funcționa! Era simplu. Continuă, repetând partida pe care o pierduse.” (pg. 25)

Aceasta a fost, pe scurt, povestea din ,,Gambitul damei” de Walter Tevis. Am simțit cum fac parte din tot ce a trăit Beth și nu am regretat nicio clipă petrecută în universul ei.

Totuși... Ceea ce mi-ar fi plăcut și mai mult să întâlnesc pe parcursul acestui roman este reprezentat de următorul aspect: autorul să se fi concentrat mai mult pe descrierea mai amănunțită a lui Beth (cum ar fi gestionat ea mai bine situațiile critice prin care a trecut, cum se simțea ea cu adevărat atunci când se lăsa pradă viciilor ori când se afla în timpul unei partide de șah) și mai puțin pe detalierea fiecărui joc. Înțeleg că acest roman are în centru lumea șahului, dar personajul principal feminin este elementul care aduce noutate, inspirație și putere, caracteristici care ar fi fost excelent evidențiate dacă autorul le-ar fi punctat mai bine.

Una peste alta, ,,Gambitul damei” va avea de acum încolo un loc special în inima mea, și cu siguranță acest lucru se va întâmpla și în cazul vostru. Și, tot ce mai rămâne să vă transmite este lectură plăcută (și nu uitați să vizionați și serialul după ce citiți această minunăție)! ✨

📚 Cartea a apărut la 📝 Editura Bookzone 📝 (anul apariției: 2020; număr pagini: 432; traducător: Maria Dosei).